Oldalak

2012. március 24., szombat

Kispí-pí :) Thrini figyelj :)


Egyszerűen nem hagy nyugodni a gondolat. Napok óta kutatok. Akik 10 évvel ezelőtt ismertek engem, azok most valószínűleg úgy gondolhatják, hogy megártott nekem valami. Hát meg. A tojás bolti ára :) Szóval úgy döntöttem, hogy lesz tyúk. Körbejártam a témát kellőképpen. Hét darabbal indítok. Egy tyúk, megfelelő tápanyagellátás esetén évente előreláthatóan cca. 250-280 darab tojás tojik. Ennek a mennyiségnek olyan 10 nm-es kifutó fog készülni. Nagyobb azért nem szükséges, mert ha az összes energiájukat arra használják, hogy fluktuáljanak nagy területeken, akkor nem marad nekik semmi a tojáskészítésre. Készen tyúkólat venni egy vagyon, úgyhogy a felettünk lakó idős kertészeket a hétvégén fogom megkérdezni, hogy a meglévő faanyagból, (mert az van dögivel) milyen úton-módon juthatnék hozzá egy pofás kis tyúkólhoz - általuk. Ők ugyanis kész ezermesterek. Tojóládát banános dobozból fognak kapni, 2-3 ebből bőségesen elegendő, ez bekerülhet a kisháznak egy sötétebb zugába, mert az okosok elmondása szerint szeretnek sötétben tojni. Vasárnapra elkészülök egy kalkulációval, szívesen megosztom azokkal akiket érdekel. Illetve várom azoknak a kedves olvasóknak a tapasztalatait akik jártasak a témában. Nagyjából egy hónapon belülre tervezem, hogy minden elkészülhet és a sünik mellé mostmár kész újépítésűvel várhatom 7 kedves kisjószágomat. Már csak az a kérdés, hogy képes leszek-e arra, hogy amikor szükségessé válik levágjam illetve zokszó nélkül elfogyasszam őket :)

16 megjegyzés:

  1. Nálam világos helyen van a tojóállás,és jól tojnak,pedig nem tojóhibridek.
    Ha kérdésed van szívesen segítek.

    VálaszTörlés
  2. Dorka, kérdezzem ki nagymamámat? Több évtizedes állattartás-tudomány birtokosa, de lehet még anyukám is tudna segíteni :)) szólj, ha kell infó az öregektől :))

    VálaszTörlés
  3. Igorka, hajrá!!!!
    És mit fognak enni? Ha fából lesz az ól, télen nem fáznak majd? A kalkulációra kíváncsi vagyok.

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Szeretnélek játékra hívni a Kutya és Konyha blog írójához.
    Folytatódik az Online Vacsoracsata 2. fordulója.
    http://kutyaeskonyha.blogspot.com/2012/03/jatek-az-izekkel.html
    Ha van kedved gyere játszani!:-)

    VálaszTörlés
  5. Gina, köszi a hozzászólást, összeszedem a kérdéseimet!!!
    Früh mi akkor személyesen konzultálunk :)
    Thrini, ezt még át kell rágnom. A darált kukorica az biztos, a borsó is, mert az van a szomszéd néninél és imádják, egyébként pedig amikor kiengedem őket, remélhetőleg az összes létező sáskára lecsapnak :)
    Nelli, köszönöm, de én most csak lelkes olvasó leszek!

    VálaszTörlés
  6. Igorka,mi Diósd határában lakunk, de még Bp-en. (Egyébként valaha a 2006 szept. babavárók fórumban már találkoztunk, egy ideig rendszeres résztvevője voltam, onnan ismerem a blogodat is.)
    Tyúkokat mi is tartunk, az érdi piacon szoktuk beszerezni őket, ott mindenféle baromfit mindenféle nagyságban lehet kapni szombatonként. (Ill. van egy bábolnai takarmánybolt Érd Diósd felőli végénél, ott lehet rendelni is csirkéket, tyúkokat. Holnap fog érkezni épp egy adag állítólag 1 éves tyúk, 10-et rendeltünk belőlük, aztán a piacon veszünk még hozzájuk néhány tyúkocskát, plusz az elmaradhatatlan gyöngytyúkból 2-3-at. Nagyon szeretjük a gyöngyösöket, gyönyörűek, házőrzőnek se rosszak, jól tojnak, nagyon értékes tojásuk van, és nem utolsósorban isteni finomak! Mondjuk a szárnyukat le kell vágni, mert egyébként még a 2. szomszédba is át tudnak repülni.
    A mi tyúkólunk beton alapra osb lapokból készült, de ez télen valóban hideg. Egyébként pedig mivel télen sötétben megyünk, sötétben jövünk a munkahelyről, nem is tudnánk megfelelően ellátni őket (friss vizet adni a befagyott helyett, stb), ezért nálunk nov. eleje felé a maradék néhány (mivel ugye nyáron is fogyasztjuk őket, kb. a vételük után egy hónappal már kezdjük, az alatt talán kiürül belőlük a táp)a fagyasztóban landol. Igaz, hogy attól kezdve nincs friss tojás, de ha ügyesek vagyunk, egy-két hónapra elegendőt még megfelelő helyen tárolva tudunk tartalékolni, és tavaszig kitart a fincsi tyúkhúslevesnek való a fagyóból.
    Szóval, szerintem is vágj bele, nem biztos, hogy anyagilag nagyon megéri (bár a mostani megugrott tojásárak mellett ez egyre kevésbé lesz igaz), de tudod, hogy milyen tojást és húst esztek. Levágni én se szeretem őket, de megpróbálok érzelmileg nem túl közel kerülni hozzájuk, és arra gondolni, hogy mi legalább boldog életet biztosítottunk nekik, és megpróbálom a leggyorsabban, legkíméletesebben csinálni...
    Kicsit hosszúra sikerült, követni fogom nálad az eseményeket.
    Zsuzsa /tozsu2

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hát nekünk mindenképpen konzultálnunk kell :) Zsuzsi megírnád a telefonszámod a dorkacsekme@gmail.hu címemre?

      Törlés
  7. Igorka, nem tudom, milyen a napi a beosztásod, de mindenképpen igényel egy kis szervezést a baromfitartás. Én csak besegítő voltam Anyukámnál, ha kórházban volt. De azért igényelt némi plusz energiát
    -így pót csirketartóként- is. Anyu beszerzett tavasszal, kb. április közepe, vége felé, kb. három hetes korú, kettős hasznosítású piros csirkéket, 60-80 db-ot. Jó kis tégla ólja volt, kb. 80 nm udvarral. Télen az ólba, a padlóra fahamut vagy fűrészport szórtunk, mert beton volt az aljzat és nehogy megfázzanak a drágák. Mindent megettek, krumplihéj, saláta, spenót, ősfű, (tehát nem vetett), céklalevél, almahéj, száraz kenyér stb. szerepelt az étlapon. Isteni dolguk volt, ha megláttak, röpködtek örömükben, mert mindig valami fincsit vittem nekik. Egyébként búzát és kukoricát ettek főétkezésként, nyilván a kukoricadarás szoktatás után. Tápot csak néhány napig, míg átálltak. Nem fújtatott csirkék voltak, hanem igazi izmos, hosszú lábú, sportos egyedek. Elvágni soha nem mertem a nyakukat, de koppasztani és bontani simán. Sajnos tavaly ősszel vége lett a csirketartásnak, mert anyukám elköltözött, és nincs lehetősége ilyesmivel foglalkozni. Azóta szomorúak vagyunk, mert nem bírjuk megenni a bolti csirkét. Nem azért, mert kényes vagyok(unk), hanem egész életemben házit ettem és teljesen más íze van, mint a tápon, szóján és egyéb borzalmakon nevelt jószágoknak. Mi (a férjem, gyerekem és én) kertes házban élünk de, sajnos nekünk csak növények és fű, illetve térburkolat található az udvaron. Nagy beruházás lenne egy normális ólat építeni, a csúnyához pedig nem járul hozzá a férjem. De amit Zsuzsa írt előttem, (tavasztól őszig tartó csirkenevelés)az nem rossz ötlet, mert valóban, aki télen oda van reggeltől estig, annak nem praktikus az állattartás. Mert bizony, én is télen már 3/4 hatkor mentem anyuhoz, hogy rendezzem a pipiket, még tisztálkodjak és beérjek a mhelyemre is. Nyáron pedig fél ötkor keltem, mert 5-kor már kint szerettek lődörögni a kétlábúak az udvaron, viszonylag kis ólban, sokójuknak melegük volt. Hűűű de hosszú lett a mondandóm. :))
    De biztosan megtalálod a megoldást, és jó kis kaland lesz. :)) Jövök majd nézelődni, olvasni a fejleményeket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát Thrini, márpedig nálunk csúnya ólban fognak lakni az már egyszer biztos. majdnem mindegy, hogy hogy néz ki kívülről - szerintem - a lényeg, hogy az állatnak minden olyan komforttal szolgáljon, amire neki szüksége van. Egyébként én brutálisan koránkelő vagyok, szóval ez nem jelent gondot. Te már ettél házit, én nagyon ritkán, úgyhogy nálam mindenáron ez a cél.

      Törlés
  8. Igorka, nem tudom, megkaptad-e az emailt, egyszer visszajött, aztán próbáltam újból, de nem tudom, az célba ért-e. Zsuzsa

    VálaszTörlés
  9. Újból eszembe jutott a "tyúkkérdésed", miután a minap láttalak a fiúkkal az Osváth cukiban, de mire összeállt nálam a kép, ill. kikértük a fagyijainkat, már elmentetek, így nem tudtalak megszólítani. Nem tudom, hogy álltok a pipi projekttel, emailt nem tudok írni neked, mindig visszajön a megadott címről. Ha tudok, továbbra is szívesen segítek infókkal, de csak itt tudok üzenni.
    Szia! Zsuzsa

    VálaszTörlés
  10. Vajon mi lehet a csirkékkel????

    VálaszTörlés
  11. falusisanzon.blogspot.hu és a tyukudvar.blog.hu - n sok érdekes info van.

    VálaszTörlés
  12. Igorka adj hírt légyszi magadról.

    VálaszTörlés
  13. Szia Thrini :) pont most gondolkodtam, hogy talán ideje lenne újra időt szánnom erre a blogra, de mióta visszamentem dolgozni és a legnagyobb iskolás lett, alig választ el egy hajszál a haláltól :D borzasztó, hogy a világon semmire nincs igazán időm...de azt hiszem megemberelem magam, mert hiányzik a blogolás :)

    VálaszTörlés
  14. Nem hiszem el, hogy itt vagy. Én is hasonló okok miatt hallgatok, időnként nézelődök, de pillanatok alatt lecsukódik a szemem a gép előtt, végkimerülés fenyeget. :) Nem panaszkodom, én akartam így. Na de mi van a csirkékkel?

    VálaszTörlés