Oldalak

2011. január 2., vasárnap

Háromsajtos gratin


Boldog Újévet Mindenkinek! :)
Őszintén szólva rég éreztem ilyen erős késztetést arra, hogy valami nagyon könnyű ebédet készítsek magunknak. Abszolút átestünk a ló túloldalára, már ami a karácsonyi evészetet illeti. Ha most valaki bevillantana egy szaloncukrot, azonnal el tudnám hányni magam és mivel ez egy gasztroblog, ezt a vonalat most nem is viszem tovább :) A legkisebb gyerekünk szilveszer napján ezt is meglépte, nem gatyázott, egyértelművé tette, hogy túlette magát. Karácsonyi gasztrotúránknak három említésre méltó állomása volt, értelemszerűen az egyik a karácsony este, amikor is narancshéjban felszolgált ráksaláta, lazacos-kapros-fetás palacsinta és szalonnába tekert és ropogósra sült aszaltszilva volt az előétel, aztán libasült és paszternákágyon felszolgált lazac következett, majd az én nagy sikert arató narancsos tortám zárta a sort. Hát én már ott tudtam, hogy ez a másfél hét nekem plusz 4 kilót fog jelenteni és nem tévedtem. Az ezt követő napokban az én drága anyósom gondoskodott a felhizlalásunkról speciális húslevesével, amiből a gyerekeim dupla adagot szoktak enni, illetve a körülbelül négyféle húsétel és legalább ennyiféle sütemény elővarázslásával. Ha ez nem lenne elég, akkor fogadott keresztapám háztáji alapanyagokból készült oldalasa és kacsasültje vitte a pálmát. Elképzelhetetlen és leírhatatlan a különbség a bolti oldalas és az ólból az asztalra sétált oldalas között. Ott éreztem először, hogyha nem hagyom abba ezt a hedonista zabálást, akkor egy ponton túl az anorexiások táborát gyarapítom majd, mert soha többé nem veszek ételt a számba. A hazaérkezésünk napján egy hatalmas kondér húslevesre volt energiám és ez ki is elégített mindenkit, de mára valami nagyon könnyű dolgot álmodtam meg. Mivel maradt még a hűtőben egy csomóféle sajtom (jah mert elfelejtettem mondani, hogy szilveszter éjszakára készítettünk úgy ötféle, nagyjából 4 óriás tálcányi koktélszendvicset, pozsonyi kiflit és leveles tésztába csomagolt virsliket) ezért egy nagyon egyszerű burgonyagratin mellett döntöttem, amihez fél kiló pulykamellfilét szeletelve bepácoltam fehérboros-dijoni mustáros-mézes-oreganos-fokhagymás páclébe és az egészet megspékeltem egy cheddar sajtos rukolasalátával. Az egészből igazából a gratin lehet érdekes, hiszen a hús pácolása és a saláta elkészítése a kreatív fantázia kimeríthetetlen tárházából építkezik, ezerféle variációja képzelhető el.

A gratin receptje:

1 kg burgonya meghámozva és vékonyra szeletelve (én géppel csináltam, így teljesen egyenletes vastagságú volt minden szelet és ez fontos a sütéskor)
5 dl tej és tejszín keverék
10 dkg márványsajt
10 dkg fetasajt
3-4 ek. parmezán
1 fél tk. szerecsendió
só, bors

A tej és tejszín keverékét felmelegítettem és beletördeltem a sajtokat, megfűszereztem és teljesen krémesre kevertem. Beleforgattam a vékonyra szeletelt burgonyát, és 5 percig nagyo kis lángon a tűzön hagytam. Közben egy jénait vajjal kikentem és zsemlemorzsával megszórtam, ebbe töltöttem a burgonyát, és 140 fokon másfél órát töltött a sütőben. Sütni való burgonya volt, tökéletes állaga lett, nem esett széjjel a tálaláskor, de már elég puha ahhoz, hogy élvezhetően omlós legyen.

2 megjegyzés:

  1. Az igen! Szép kis menüsor!
    Jó tudni, hogy nem csak én vagyok khm, "hízékony". Én ma csak a paradicsomos tésztáig jutottam. Reggelire pirítós volt, a vacsora kimarad, kong a hűtő. :D

    VálaszTörlés
  2. Én ennyit le is fogytam karácsony előtt, úgyhogy most nullán vagyok hálistennek...de ez az elmúlt másfél hét irgalmatlan volt. láncevés és etetés....ja és nekem ma még egy tortakészítésem is van, Ábelnévnap okán :)))))) majd nem nézek oda :)

    VálaszTörlés