Oldalak

2010. december 23., csütörtök

Dobtam a gesztenyét...


...miután szőrén-szálán eltűnt a mélyhűtőből a gesztenyepürém. Nem szeretem a rögtönzést, ha már megcsináltam a menetrendet, úgyhogy egy fél óráig egyhelyben futottam a garázsban, valahogy úgy, mint FoxiMaxi, csak, hogy lehiggadjak. Kész őrület ez a karácsony. A párhuzamos világomban csend van, és halkan szállongó stílenáht, gyertyafény meg gyufaillat. Itt meg vesszőfutok az idővel, hogy mire glédában áll a fa megy a három gyerek, addigra ne legyen lisztfelhőben úszó konyha és a légy seggreüljön a csillogó vízcsapon. Még egy deka ajándékot nem csomagoltam be. Pedig elhatároztam, hogy idén megteszem ezt a felesleges műveletet. Hiszen azért csomagolunk, hogy mások jól letépkedjék. De akkoris megteszem, mert gyerekeim gerjednek a becsomagolt dolgokra. A nap egyetlen fénypontja a karácsony estére szánt tortám elkészítése volt. Nem mintha annyira nagyon különleges lenne, egyszerűen minden tökéletesen ment vele. A krém szép kemény lett, a számításom miszerint sütök alulra egy tömörebb lapot, felülre meg egy habkönnyű mandulásat, nagyon talált, szép lett, magas lett, nem nyomódott össze a krém és mire elkészültem az összerakással, addigra a kandírozott narancsaim is szépen kiszáradtak. Az alapreceptet Kiskukta konyhájából emeltem el. A csokitortájánál említett csokis piskótát sütöttem alulra, csak emeltem a tétet 3 tojásra, arányosan a többi hozzávalóval együtt. A krém pedig egy ganache-típusú dolog, csak amikor a kihűlés után elkezdtem felverni a fehércsokis-narancshéjas habot, akkor adtam hozzá mascarpone-t és citromlevet. Tökéletes tortakrém lett belőle. Felülre szintén a csokis piskótás lapot sütöttem, csak a liszt háromnegyedét őrölt mandulával helyettesítettem és a 3 tojás fehérjéhez hozzácsaptam egy negyediket is. A pontos arányokat mindenképp feltüntetem, hogy a hozzám hasonló tortasütő antitalentumok is kedvükre próbálkozhassanak, mert ez egy tökéletes torta lett. Minden, de minden klappolt. Minden jó, ha a torta jó. A végét még úgysem tudjuk :) Kellemes Ünnepeket:)

...és akkor a recept, Kiskukta arányai szerint a 3 tojásos tésztához való mennyiség:

3 tojás
15 dkg cukor
26 dkg liszt (ebből 2 ek. kakaópor)
1,2 dl tej
1,2 dl olaj (ezek hivatalosan 1,12 dl-re jönnek ki, de nekem nincs ennyire pontos mérőpoharam... :) )
3,4 csomag sütőpor
6 dkg cukor, pár csepp citromlé és egy csipet só a tojáshab felveréséhez

A krémhez: (a telefonos segítségnyújtást ganache-ügyben, ezúton köszönöm Salsa barátnőmnek:))))

250 ml Lidl habtejszín
2 tábla (azaz 200 g fehércsoki)
2 narancs reszelt héja
1 citrom leve
1 zacskó zselatin a biztonság kedvéért
25 dkg mascarpone

Mivel semmit nem bíztam a véletlenre, az alsó lapot már előző nap megsütöttem. Kíváncsi voltam, hogy milyen állagú lesz, annyira jókat olvastam róla :) A cukrot kimértem és a tejjel meg az olajjal együtt egy keverőtálba tettem. Rögtön ráállítottam egy gyereket a folyamatos keverésre. Így spórolok a munkafolyamatokkal és már egészen belejöttek a dolgokba, már több hasznot csinálnak, mint kárt. Aztán szétválasztottam a tojásokat, a sárgákat a folyamatosan keverő gyerek tejes-cukrot táljába ejtettem, a fehérjéket pedig egy habüstbe és a citromlével és a sóval kemény, fényes, csúcsos habot vertem belőle. A lisztet a kakaóval és a sütőporral szitába öntöttem és a tojásos-cukrot-tejes masszához szitáltam. Aztán laza mozdulatokkal belekevertem a tojáshabot. Alul sütőpapírral kibélelt formában 175 fokon 30 percig sütöttem. Másnap reggel levágtam a púpos tetejét. A felső lapot ugyanígy sütöttem, csak 20 dekányi lisztet őrölt mandulával helyettesítettem. Ezt 15 perccel tovább kellett sütnöm, mire a közepe is megfelelő lett, de árgús szemekkel figyeltem, nehogy megégjen közben. Aztán jól lehűtöttem ezt a lapot is.

A krémhez a tejszínt felmelegítettem, de csak addig, hogy ne forrjon. Beletördeltem a fehércsokit és belereszeltem a megsikált narancsok héját. Aztán 3 ek. forró tejben felolvasztottam a zselatint és hozzáadtam a krémhez. Kitettem hűlni az ablakba. Amikor teljesen kihűlt, akkor habverővel felvertem és amikor már némileg habos volt, akkor hozzáadtam a mascarpone-t. Gyönyörű habos és kemény lett. Újabb hűtés után, (ekkorra már tökéletes volt az állaga) hozzáadtam a citromlevet. Azért vártam vele a végéig, mert nem akartam túllőni a célon azzal, hogy túl sokat adok hozzá és túlságosan folyékony lesz. Ezért a végleges hűlés után jobban tudtam játszani a mennyiségekkel.

Innentől az összerakás és díszítés kérdéskör a szabad fantáziára van bízva. Én az étcsoki-kandírozott narancsszelet kombót választottam.

A kandírozott narancsszeletekhez szirupot készítettem 1,5 dl vízből és 200 g cukorból. Amikor szépen elforrt róla a víz egy része, akkor beletettem 2 egész narancs 2-3 mm vastagon felkarikázott szeleteit. Cirka 10 perc után levettem a tűzről és hűlni tettem az ablakba. Amikor teljesen kihűlt, akkor rácsra szedtem (úgy, hogy alátettem egy tepsit, bele a rácsot és rá a narancsszeleteket), megszórtam porcukorral, aztán a sütőben légkeverésen, fakanállal kitámasztott ajtónál, 30 fokon a majdnem teljes száradásig bent hagytam. Félidőben megformáztam belőle a képen látható egyszerű kis hullámformát.

Amikor összeraktam a tortát, akkor középre, a krém tetejére is tettem a kandírozott narancsszeletekből egy réteget, arra simítottam még egy adag, kicsit vékonyabb réteg krémet, rá a mandulás tortalap (fordítva, hogy az egyenetlen fele legyen a krém felé a szép szabályos meg felfelé). A maradék krémet habzsákba töltöttem és az oldalán kiegyenlítettem a krém egyenetlenségeit. Késsel rásimítottam úgy 250 g étcsoki+1ek. teavaj olvasztott keverékét, ráhelyeztem a narancsszeleteket, megszórtam porcukorral és most lent várakozik a jó hideg spájzban, hogy este megegyük :) Már nem kell sokáig várnia :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése