Oldalak

2011. április 30., szombat

Gombócos nap


Ma valahogy úgy alakult, hogy minden kaja gombócos lett. El kellett használnom a mélyhűtőből egy fél kilós darálthúst és pontosan ugyanennyi túró is holnapi határidős volt. Előbbiből megpróbáltam egy húsos Stahl receptkönyv útmutatása alapján megalkotni az Ikeás húsgombócot, mert az nálunk slágergyanús. Nagyjál ahhoz tudnám hasonlítani az állapotot, mikor Plútó kutya észrevesz valami levadásznivalót, és beáll a klasszikus pózba. Na így nézek ki a fiúk, amikor az Ikában húsgombócot veszek nekik barnamártással és lekvárral. Nameg kíváncsi is voltam, hogy a Stahl-féle mennyiben hasonlít az eredetire.Hát nem sokban, viszont nagyon finom. Mondhatni csak emlékeztet rá, de abban nyilván van némi ízfokozó is, ergo én inkább a hasonlót választom. Túrógombócot pedig nagyon régen csináltam (nemtudommiért), viszont egy barátnőmnél ettem valamelyik nap, így újra bekerült a kollektív itthoni tudatba. Csak kicsit megbolondítottam. Kókuszos lett, keksz és diódarálékba forgatva, juharszirupos, citrom,-és narancshéjjal ízesített tejföllel. porcukorral.


A túrógombóc receptje:

Mindenkinek megvan a saját külön bejáratú, megfelelő nagyi-múlttal rendelkező, bevált és ezerszer is kikísérletezett túrógombóc receptje. Nekem is van, de mind közül a legjobb eresztés szerintem az, amelyik némi vajat is tartalmaz és ezt ezek a példányok is igazolták számomra. Egy ideig azt hittem, hogy a klasszikus, Horváth Ilona féle gombóc és az általam preferált BéVé Vera barátnőm repülő túrógombóc receptje között a felvert fehérje adja a könnyedséget de a Celli barátnőm által kreált változat, amit a múlt héten volt alkalmam megkóstolni nála, az rácáfolt erre, mert ő nem használt felvert fehérjét, mégis habkönnyű lett a végeredmény. Én most az alábbi változatot készítettem:

0,5 kg áttört félzsíros tehéntúró
2 tojás kettéválasztva
3 ek. búzadara
2 ek. házi zsemlemorzsa
1 ek. kókusztejpor
2 ek. kókuszreszelék
1 citrom reszelt héja
3 ek. demerara cukor
7 dkg szobahőmérsékletű teavaj

némi sima bolti, teához való, linzerszerű keksz 1 marék dióval simára darálva, olajon ugyanúgy megpirítva, mint ahogyan a zsemlemorzsát szokás előkészíteni a gombóchoz

3 dl tejföl
1 citrom reszelt héja
1 narancs reszelt héja
3 ek. juharszirup

A túrót az összes hozzávalóval összekeverem, a fehérjét pedig felverve adom hozzá, majd szép kis elegantos gombócokat formálok belőlük, és forró vízben kifőzöm. A megpirított diós-kekszes morzsába forgatom és az ízesített tejföllel tálalom.


Az update-elt svéd húsgolyó receptje nagyjából a Stahl Gyors Húsos Ételek könyv alapján:

25dkg főtt, áttört, hideg burgonya
fél fej vöröshagyma
2 kk. őrölt koriander
50 dkg darált sertéshús
1 tojás
fél dl tej
negyed kk frissen reszelt szerecsendió

őrölt fehér bors

a barnamártáshoz:

2 ek. szójaszósz
2 dl tejszín
1 ek finomliszt vagy étkezési keményítő
kevés őrölt fehérbors


A húshoz való kellékeket jól összegyúrtam kézzel, (a vöröshagymát természetesen nagyon apróra vágtam) és helyes kis gombócok formájában kisütöttem olaj és vaj keverékében. Én házi rumos szilvalekvárral tálaltam, és rozmaringos, sütőben sült újrkumplival tálaltam, de az igazán autentikus az áfonyalekvár lenne...ám nem panaszkodott senki :))

A mártáshoz a hús sütéséből maradt pörzsanyagokat használva 2 dl forró vízhez adtam a szójaszószt, a tejszínt elhabartam 1 púpozott ek. étkezési keményítővel. A szójaszószos vizet a hozzáöntöttem a forró, visszamaradt zsíradékhoz, ami nem lehetett több néhány evőkanálnál, tehát ha ennél esetleg tetemesebb olajmennyiség marad akkor le kell önteni róla. Fakanállal felkapargattam a lesült, ízes húspörköket és nagy lángon felfőztem, majd hozzáadtam a tejszínt, sózam, borsoztam és sűrű mártássá főztem.


1 megjegyzés:

  1. Imááááááádom a túró gombócot. Ha legközelebb megyek feléd bejelentkezem egy túró gombócra, mert nagyon felcsigáztál. :)
    Legutóbb Balatonon olyat ettem ami mézeskalács reszelékbe volt forgatva. Annyira isteni volt, ja és egy kis szilvalekvár is volt hozzá. Éhen halok így reggeli után. :)

    VálaszTörlés